یوسفعلی

یوسفعلی

یوسفعلی

یوسفعلی

سرطان لگن درمان دارد

دوشنبه, ۱۶ مهر ۱۳۹۷، ۰۶:۵۶ ق.ظ

سرطان لگن درمان دارد

سرطان لگن ، سرطان لگن چیست ، سرطان لگن خاصره ، سرطان لگنی،سرطان لگن زنان،سرطان لگن چه علائمی دارد،سرطان لگن و علائم،سرطان لگن در کودکان،علائم سرطان لگن چیست،سرطان استخوان لگن چیست،علائم سرطان استخوان لگن خاصره،سرطان استخوان لگن خاصره،سرطان لگن در زنان،درمان سرطان لگن در زنان،علائم سرطان لگن در زنان،سرطان لگن علائم

سرطان لگن

در این مطلب از سایت جسارت می خواهیم در مورد سرطان لگن و نشانه های ان صحبت کنیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.درد لگن مشکلی است که بسیاری از زنان با آن مواجه‌اند و بیماری‌ها و اختلالات مختلفی می‌توانند مسبب آن شوند؛ از سندروم پیش از قاعدگی گرفته تا بیماری‌های حادتری مانند سرطان زنان.سرطان استخوان می تواند در لگن ایجاد مشکل کند

درد لگن

درد لگن، درد یا فشاری است که در هر ناحیه‌ای زیر ناف حس شود. این درد می‌تواند متناوب یا پیوسته باشد. بسیاری از زنان این درد را در قالب دردی مبهم و خسته‌کننده توصیف می‌کنند که برخی مواقع تیر می‌کشد. از طرفی این درد می‌تواند با سایر علائم هم همراه باشد؛ علائمی مانند خونریزی واژنی شکمی، کمردرد و ترشحات واژنی. آگاهی از سایر علائم این درد می‌تواند نشانه مهمی در کشف منبع آن تلقی شود. برای آنکه به پزشکتان کمک کرده باشید تا بتواند راحت‌تر علت این درد را تشخیص دهد، سعی کنید اطلاعاتی مانند این‌که چه وقت درد آغاز شد، وقتی درد آغاز شد در حال انجام چه کاری بودید و چه کارهایی برای تسکینش انجام دادید، در خاطر داشته باشید. این کارها می‌تواند شامل دراز کشیدن یا مصرف داروهای بدون نسخه برای کاهش درد باشد. درست کردن یک دفتر روزانه برای ثبت علائم یا درد در آن می‌تواند راه‌حلی عالی برای دنبال کردن مسیر درد باشد.

علائم کلی سرطان

پژوهشگران انجمن سرطان آمریکا علائمی مانند سرفه مزمن، درد کمر و لگن، تغییر ناگهانی رنگ پوست، خونریزی بی دلیل و کاهش ناگهانی وزن را جزء مهمترین فاکتورهای تشخیص سرطان برشمردند و اعلام کردند که این علایم در صورت مشاهده نباید نادیده گرفته شوند. برخی سرطان ها علایم اولیه ای ندارند و زمانی بروز می کنند که بیماری پیشرفت کرده است و درمان با مشکل مواجه می شود. ولی علایم مهمی وجود دارند که می توانند نشانه ای از بیماری باشند. محققان معتقدند که این علایم نباید نادیده گرفته شوند و در صورت بروز باید در اولین فرصت به پزشک مراجعه شود.

رابطه سرطان و درد لگن

درد لگن می‌تواند نشانه اکثر انواع سرطان‌های‌ دستگاه تناسلی زنان باشد، هرچند اغلب زمانی خود را نشان می‌دهد که سرطان پیشرفت کرده باشد. برخی محققان بر این باورند که سرطان تخمدان هم می‌تواند یکی از این سرطان‌ها باشد و در نتیجه درد لگن هم نخستین نشانه این بیماری به شمار می‌آید. مشکل اینجاست که بدون داشتن ابزار تصویربرداری برای سرطان تخمدان و این حقیقت که درد لگن در بسیاری از بیماری‌ها شایع است، ممکن است تشخیص این سرطان با تأخیر انجام شود. طی تحقیقی که در سال ۲۰۰۴ صورت گرفت محققان دریافتند زنانی که خیلی زود دچار علائم سرطان تخمدان شدند (که البته درد لگن هم جزو آن بوده است)، میزان دفعات وقوع آن، شدت و آغاز این علائم نقشی مهم در مقایسه بیماری‌های خوش‌خیم و بدخیم داشته است. باید به خاطر داشته باشید که درد لگن هرچقدر هم پیش پا افتاده باشد، تنها یکی از چند علامت اولیه سرطان تخمدان محسوب می‌شود.

سرطان متاستاز (پخش سرطان در بدن) که به استخوان ها رسیده است و درد لگن

سرطان استخوان و درد لگن

لوسمی (سرطان خون ) و درد لگن

بیماری های مرتبط با درد لگن

استئومیلیت (عفونت استخوان) و درد لگن

پوکی استخوان و درد لگن

راشیتیسم و درد لگن

التهاب روکش مفصل (التهاب غشای سینوویال) و درد لگن

استئونکروز (مرگ سلول های استخوان) و درد لگن

ضعف تدریجی سر استخوان ران در محصل اتصال ران به لگن و درد لگن

درد لگن نشانه کدام بیماری است

هرچند درد لگن به نوعی علامت سرطان دستگاه تناسلی زنان محسوب می‌شود، از طرفی علامت بسیاری بیماری‌های دیگر هم هست. ممکن است هر یک از علائم زیر مسبب بروز درد لگن باشد:

یبوست

-PMS

-عفونت مجاری ادراری

سنگ کلیه

تومورهای فیبروئید

-کیست‌های تخم‌دانی

بارداری خارج‌رحمی

-بیماری التهابی لگن

درد لگن و مراجعه به پزشک

رای اکثر زنان، درد لگن به خاطر بیماری خوش‌خیم رخ می‌دهد که ربطی به سرطان ندارد. با این حال، زنانی که دچار درد لگن ناگهانی یا طولانی می‌شوند حتما باید توسط پزشک معاینه شوند. درد لگنی که به سرطان مربوط نشود هم می‌تواند جدی باشد. بسیار مهم است که به خاطر داشته باشید شکم‌دردِ خفیف و درد مرتبط با قاعدگی، دردهایی طبیعی بوده و اصلا به مراقبت‌های پزشکی خاص نیاز ندارند، مگر آنکه درد آن بسیار شدید باشد. وقتی به خاطر درد لگن به پزشک مراجعه می‌کنید، آمادگی این را داشته باشید که به سؤالاتی از این دست پاسخ دهید: درد چه زمانی آغاز شد؟ چه چیزی باعث بروز درد شد؟ چه چیزی آن را کم کرد؟ چه مدت این درد را داشتید؟ تشخیص این مسئله که آیا این درد لگن، دردی شدید یا مزمن است به پزشک کمک می‌کند تا تصمیم بگیرد چه آزمایش‌هایی لازم دارید. فرقی نمی‌کند که درد لگن شما شدید باشد یا مزمن، در هر حال پزشک برایتان یک تست پاپ اسمیر خواهد نوشت. این آزمایش باعث می‌شود پزشک بتواند هر نوع ناهنجاری داخل واژن،‌ دهانه رحم، تخمدان‌ها و رحم را چک کند. یک تست تناسلی هم به منظور چک کردن عفونت آن برایتان می‌نویسد. همه این‌ها جزو روال تشخیص است؛ در واقع پزشک به دنبال یافتن بیماری‌هایی است که از راه جنسی منتقل شده و یا سایر عفونت‌هایی که می‌تواند مسبب درد لگن شود. بر اساس نتایج به دست آمده از تست لگن، سابقه خانوادگی و سابقه شخصی بیماری، پزشک شما سعی می‌کند برای شناسایی علت درد لگن آزمایش‌های بیشتری برایتان تجویز کند. مثلا استفاده از پرتوهای فراصوتی برای واژن و یا ناحیه شکمی هم می‌تواند جزو آزمایش‌های مرحله بعدی باشد. اگر دچار درد مزمن و ناگهانی لگنی شدید، خصوصا اگر این درد تنها در یک سمت رخ داد یا اگر دچار این شبهه شده‌اید که باردار هستید، باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید تا اقدامات پزشکی لازم را انجام دهد. این می‌تواند یکی از علائم خطرناک بارداری خارج از رحم باشد. این نوع بارداری‌ چندان شایع نیست اما اگر درمان نشود می‌تواند بسیار خطرناک باشد. آماس آپاندیس هم می‌تواند مسبب درد ناگهانی در نزدیکی ناف شود که ممکن است با درد لگن اشتباه گرفته شود. به مانند بارداری خارج از رحم، آماس آپاندیس هم می‌تواند خطرناک باشد. در کل آماس آپاندیس با دردی در نزدیکی ناف آغاز شده و به سمت راست پخش می‌شود.

درمان درد لگن با کاهش وزن

کاهش وزن می تواند در پیشگیری و درمان درد لگن تاثیر بسیار زیادی داشته باشد به طوری که کاهش 2/5 تا 4/5 کیلوگرم از وزن بدن می تواند درد لگن شما را تا حد زیادی کاهش دهد.

درمان درد لگن با استراحت

برای پیشگیری از درد لگن از فشار بر روی آن و خم کردن زیاد لگن خودداری کنید و از نشستن به مدت طولانی و همچنین خوابیدن روی قسمتی از لگن که دردناک است خودداری کنید

درمان درد لگن با دارو

برای پیشگیری و کاهش درد لگن می توانید از داروهای مسکن مانند استامینوفن و ایپوپروفن استفاده کنید

درمان درد لگن با گرما و سرما

برای پیشگیری و کاهش درد لگن می توانید مقداری یخ را درون یک کیسه فریزر قرار داده و آن را درون یک حوله بگذارید و روی ناحیه درناک لگن قرار دهید.همچنین گرم کردن قسمت دردناک لگن با دوش آب گرم می تواند در تسکین درد لگن موثر باشد.اگر با روش هایی که در مورد آن ها توضیح داده شد درد لگن رفع نشد حتما به پزشک مراجعه کنید

درمان درد لگن

تغییر دادن سبک زندگی و همچنین انجام ورزش های روزانه و منظم در درمان درد لگن تاثیر بسیار زیادی دارد .می توان استفاده از داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی برای درمان درد لگن استفاده کرد . روش هایی مانند شاک ویو تراپی، طب سوزنی و فیزیوتراپی و می توانند در درمان درد لگن مفید باشند

درمان درد لگن با لیزر درمانی

از بیماری های لگن که با استفاده از لیزر درمان شده اند می توان به موارد زیر اشاره کرد: آرتریت یا التهاب مفصل لگن بورسیت لگن و برخی از بیماران که دچار هر دو بیماری آرتریت و همچنین بورسیت مفصل لگن می باشند در بیشتر مواقع بیماران مبتلا به درد لگن با اولین جلسه لیزر درمانی درد لگن احساس کاهش درد و بهبودی داشته اند و بسیاری از بیماران بعد از سه تا چهار هفته لیزر دچار بهبودی کامل شده اند.

علائم و نشانه های لگن درد

لگن درد و درد باسن میتواند راه رفتن ،ایستادن وحتی نشستن در موقعیت های مختلف را با مشکل مواجه کند. نوع درد مفصل لگن در هر فردی بر اساس علت درد لگن متفاوت است .درد لگن و باسن به دو شکل دردهای پایدار وموقت ظاهر میشود. درد استخوان باسن و دردهای شدید و مزمن معمولا زمانی ایجاد میشود که مفصل لگن را دریک حالت خاص حرکت دهید درصورتیکه دچاربیماری یا آسیب دیدگی درمفصل لگن باشید علاوه بر درد با عملکرد ناصحیح مفصل لگن هم مواجه میشوید هم چنین ممکن است علاوه بر درد سایر علائم زیر در لگن ایجاد شود:

کاهش تحرک مفصل

ایجاد ناراحتی هنگام وارد شدن وزن بدن بروی یک پا

احساس خشکی وگرفتگی درماهیچه های اطراف مفصل

بی حسی وکرختی درناحیه لگن

شنیدن صدای تق تق هنگام حرکت مفصل

درد پشت

درد زانو یا مچ پا

التهاب، سوزش یا گزگز شدن باسن‌ها، پاها، کشاله ران، پشت لگن یا ران

احساس شکستن، از جا درآمدن یا صدا دادن مفصل ران

پیدایش سرطان لگن

استادیار رادیوتراپی آنکولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران یادآور شد: استئوسارکوم ( بیشتر در استخوان های بلند دیده می شود و محل شایع بروز آن استخوان های بالا و پایین زانو و بالای بازو است)، کندروسارکوم (این تومور معمولاً رشد آرامی داشته و بیشتر در استخوان های لگن، شانه و ران و بازو دیده می شود) و یوئینگ سارکوما (این تومور در هر استخوانی می‌تواند بروز کند ولی بیشتر در لگن، ران و ساق است) شایعترین تومورهای بدخیم استخوان را تشکیل می دهند. وی افزود: استئوسارکوم و یوئینگ سارکوما بیشتر در بالغین جوان و کودکان و کندروسارکوما بیشتر در افراد میانسال دیده می شود.

پیشگیری از سرطان لگن

اکبری با اشاره به جراحی بعنوان تنها راه درمان سارکوما عنوان کرد: با تشخیص این بیماری قبل از متاستاز یا انتشار به قسمتهای مختلف بدن، قطعه ای از استخوان درگیر این سرطان را خارج می کنند اما اگر متاستار داده باشد دیگر درمان تنها با خارج کردن توده کامل نشده و باید مراحل درمانی شیمی درمانی و رادیوتراپی طی شود. وی با بیان اینکه تشخیص این سرطان برعهده متخصصان ارتوپدی است، اظهار داشت: برای مراحل درمانی، بیمار باید به متخصصان مختلفی مراجعه کند بعنوان مثال برای شیمی درمانی متخصص سرطان یا آنکولوژیست و برای رادیوتراپی به رادیولوژیست نیاز است.

عوامل ایجاد سرطان تخمدان

وراثت و سابقه فامیلی در سرطان تخمدان تقریبا از مهم‌ ترین عوامل است. 5 تا 10درصد سرطان‌ های تخمدان در زنانی بروز می ‌کند که ناقل ژنتیک مرتبط با سرطان هستند و این گروه، جمعیت پرخطر سرطان تخمدان محسوب می‌ شوند. فردی که دارای یک مورد سرطان تخمدان در بستگان درجه یک خود است، حدود 2 تا 4 برابر افراد عادی در معرض خطر ابتلا می باشد. به این ترتیب افرادی که سرطان تخمدان در خانواده ی آنها شایع است، باید در سنین 25 تا 35 سالگی، هر 6 ماه یک بار تست غربالگری سرطان تخمدان به صورت معاینات زنانگی و لگن، سونوگرافی داخل واژن و … را انجام دهند.

کندروسارکوم چیست

کندروسارکوم Chondrosarcoma یک تومور بدخیم یا سرطان بدخیم استخوان است که جنس سلول های سازنده آن از غضروف است. این تومور میتواند در داخل استخوان یا در سطح آن تشکیل شود. سن بروز آن در بالغین است و بندرت در نوجوانان و جوانان دیده میشود. این تومور معمولاً رشد آرامی داشته و بیشتر در استخوان های لگن، شانه و ران و بازو دیده میشود. گاهی اوقات در بیمارانی که تومور خوش خیم غضروفی به نام انکندروم دارند ممکن است این تومور سرطانی بوجود آید.درد مهمترین علامت این تومور است که ممکن است در شب یا حین فشار دادن به استخوان مبتلا بیشتر شود. گاهی تورم در اندام و در محل تومور دیده میشود. گاهی استخوان مبتلا در محل تومور آنقدر ضعیف میشود که در اثر یک ضربه کوچک شکسته میشود. وقتی تومور در اندام تحتانی است ممکن است موجب لنگش شود و وقتی نزدیک مفصل است ممکن است محدودیت حرکتی ایجاد کند. اگر در لگن بروز کند ممکن است موجب فشار به مجاری ادراری و ایجاد علائمی مثل تکرر ادرار کند.

علائم کندروسارکوم

پزشک ارتوپد از رادیوگرافی ساده، سی تی اسکن، ام آر آی، اسکن استخوانی برای تشخیص و بررسی توده سرطانی استفاده میکند. نمونه برداری از توده استخوانی و بررسی آن توسط پاتولوژیست تشخیص قطعی را مشخص میکند. گاهی سلول های سرطانی به ریه کسترش پیدا میکنند پس رادیوگرافی از قفسه سینه ممکن است به تشخیص کمک کند.

بیشتر بخوانید : درد لگن در ماه ششم بارداری ♥ لگن درد در ماه پنجم بارداری

گل راعی در طب سنتی

عرق النسا چیست

سرخک و سرخجه چیست

درمان آبسه مغزی چیست

نشانه های سرطان استخوان زانو

خواص گل راعی یا علف چای

عرق آویشن برای لاغری

علت سرخجه در بزرگسالان

لب شکری در سونوگرافی

طاعون عمواس چیست

گل راعی خشک شده

عرق النساء چیست

ازمایش سرخجه چیست+

علائم آبسه مغزی در کودکان

سرطان استخوان در زانو

خواص گل راعی چیست؟

خواص عرق النسا چیست

علائم سرخک و سرخجه در بزرگسالان

لب شکری شدن جنین

طاعون گاوی

  • سعید صحبتی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی